Promenader för psykisk hälsa

Promenader eller maratonträning?
Kan man verkligen promenera för bättre psykisk hälsa? Japp, forskning har faktiskt slagit fast att motion hjälper mot psykiska besvär. Dessutom krävs det inte att man svettas floder, raska promenader räcker gott och väl. (Däremot så är det alltid positivt med träning i alla dess former). Det viktigaste är inte heller, som många tror, intensiteten i träningen utan det är trivseln och regelbundenheten som är viktig. Allra helst ska man motionera en halvtimme åt gången, varje dag.

Promenad + natur = <3

Om man vill vara extra snäll mot sig själv, så ska man se till att ta promenaderna i skogsmiljö. Ett forskarprojekt ”Skog och Hälsa” i samarbete med Norrlands universitetssjukhus har undersökt skogen som kraftkälla. Enligt en av forskarna, Elisabet Sonntag-Öström, så hjälper lugnet och stillheten i naturen patienter med psykisk ohälsa när inget annat tycks göra det. Även tidigare forskning har kunnat konstatera att det finns en tydlig koppling mellan hälsa och hur mycket grönt vi omger oss med.

Så ta en skogspromenad och njut av de positiva hälsoeffekterna: minskad stress, mindre aggression, ökning av positiva tankar, ökad kreativitet, ökad koncentration, minskad kroppsligt smärta och sömnen påverkas positivt bland annat! Kan det bli mycket bättre än så?

Extra bonus:
Har du hört talas om Blue Zone Living? Det är i alla fall områden i världen där invånarna lever mycket längre än i övriga delar i världen. Hemligheten? Mycket handlar om dieten, men just även om motion och framförallt vardagsmotion i form av promenader!

Vill du veta mer?
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Motion-som-medicin-mot-psykisk-ohalsa/
http://www.prevent.se/arbetsliv/artikel/2012/skogspromenader-hjalper-utbranda/
http://news.nationalgeographic.com/2015/04/150412-longevity-health-blue-zones-obesity-diet-ngbooktalk/